Lidl w Polsce i Lidl w Niemczech. Zobacz, gdzie jest taniej

(Źródło – Business Insider Polska)

Lidl w Polsce i Lidl w Niemczech. Zobacz, gdzie jest taniej

Lidl sprzedaje produkty własnych marek w Polsce średnio o 10 proc. drożej niż w Niemczech, koszyk z 86 identycznymi produktami po polskiej stronie granicy kosztuje o blisko 60 zł więcej – to wnioski z badania przeprowadzonego przez TakeTask.

W Polsce aż 70 proc. z tych artykułów kosztuje więcej, 29 proc.  mniej, a 1 proc.  tyle samo co w Niemczech” – czytamy w komunikacie. Droższa jest przede wszystkim żywność, tańsza – chemia gospodarcza i artykuły higieniczne. Autorzy badania podkreślają jednak, że ich wniosków nie można generalizować. „Nie przeanalizowano wszystkich towarów. Porównano ze sobą identyczne produkty, głównie marek własnych, w tym asortyment regionalny. Wszystkie badane artykuły mają ten sam kod kreskowy i są sprzedawane w całej Europie, w takim samym formacie” – napisano. Badanie objęło zatem, jak piszą autorzy, około 5 proc. asortymentu Lidla.

W Niemczech zwyczajne, w Polsce – premium

Zwracają przy tym uwagę na różnicę w strategiach Lidla w Polsce i w Niemczech. Chodzi m.in. o to, co w Polsce promowane jest jako towar klasy premium. „U nas importowane artykuły marki własnej nierzadko są pozycjonowane jako produkty premium, na których sieć realizuje większą marżę” – czytamy. Tymczasem w Niemczech te same produkty mogą być postrzegane jako tzw. mainstream, czyli główny nurt.

– Lidl chce być kojarzony z tanimi zakupami, ale jednocześnie potrzebuje mieć w swojej ofercie produkty, na których zrealizuje wyższe marże. W Polsce te możliwości są inne niż w Niemczech. Raczej nieprędko się ujednolicą, a być może nigdy to nie nastąpi – komentuje Sebastian Starzyński z TakeTask.

– Niemniej, zmiany w koszyku zakupowym będą stopniowo stymulowane przez wzrost płac w naszym kraju. Zwiększy się bowiem siła zakupowa Polaków. W związku z tym wzrośnie popyt na produkty premium i zmniejszają się ich koszty logistyczne oraz półkowe. Pojawi się też większa konkurencja i dopiero wówczas ceny spadną – dodaje Starzyński.

Lidl tłumaczy różnicę cen

Biuro prasowe Lidl Polska tłumaczy, że o cenach na sklepowych półkach decyduje wiele czynników, m.in. VAT, koszty transportu i magazynowania, a także wielkość zamówień u dostawców.

„W tym przypadku ogromne znaczenie ma efekt skali – na rynku niemieckim działa ponad 3000 sklepów Lidl, w Polsce natomiast ponad 600″ – czytamy w oświadczeniu przesłanym Business Insider Polska. „Oznacza to, że Lidl w Niemczech, przy składaniu zamówień u dostawców, posiada blisko pięciokrotnie większą siłę nabywczą, co przekłada się na obniżenie jednostkowych cen produktów” – dodano.

Przedstawiciele Lidla w Polsce przypominają też, że badaniem objęto 86 produktów. Artykuły te nie reprezentują średnich cen wszystkich naszych produktów. Przykładem może być tańsze mleko czy mięso, które dostarczają nam polscy dostawcy” – napisało biuro prasowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *